Skånsk landsbygdskraft

Släpp korna loss!

På Stefans Lantbruk strax utanför Torekov drar det vårliga kosläppet allt fler besökare. En del av en trend som växer över hela landet. Det ger en publicitet och ett mervärde som är helt nödvändig för öka attraktionskraften för landsbygd, menar Maurits Carlsson, som driver gården.

 

Det finns ett Youtubeklipp från kosläppet på Stefans Lantbruk från 2010. Med det för ögonen är det lätt att föreställa sig hur det kan se ut på det nu tomma vinterfältet.

 

Maurits Carlsson

  Maurits Carlsson är ägare av gården vid Rammsjöstrand strax utanför Torekov, tillsammans med sin fru Anna. Den består av en besättning på 200 djur varav 90 är mjölkande kor. Nu gör han en gest med armen:

  – De blir som helt galna när man släpper ut dem, de hoppar, skuttar och stångas.

  Dessa dansande kor under vårhimlen är en stark symbol för den lycka man själv känner när våren har kommit en bit och vintern är över.

  Det är det allt fler som tycker.

  När tidningen Lantmannen skrev om fenomenet för en tid sedan jämförde de publiksiffrorna för kosläpp med nedsläpp i förra ishockey-VM i Sverige. Kosläppet med sina 181 300 besökare vann klart.

  På Stefans Lantbruk var det Maurits farbror, tidigare VD i LRF, som startade det stora kokalaset för tio år sedan. Sedan har det växt för varje år.

  – Det har verkligen exploderat, det finns ett enormt sug hos allmänheten. Förra året kom ca 2 500, vilket var dubbelt så många som vi hade räknat med. Det var kö härifrån och hela vägen upp till Grevie. Galet! Vi fick öppna ett fält till för parkering.

 

Pressar marknaden

 

Foto: Jens Krog

 

Stefans lantbruk kommunicerade evenemanget via sin hemsida och fick även draghjälp av Skånemejeriers sajt.

  – De sponsrade också med chokladmjölk till barnen och de lokala idrottsklubbarna hakade på och sålde kaffe och korv. Det blev enormt lyckat. Det här är bra marknadsföring för mjölkbönder!

  Som behöver all uppmärksamhet de kan få. Det skrivs om sänkta mjölkpriser med samma kontinuitet som SMHI rapporterar om ostadigt väder.

  – När vi tillträdde 2009 så trodde vi att det var värsta året. Det var det inte, det blir värre hela tiden, säger Maurits.

  – Problemet är framförallt Arla som har både missuppfattat och misslyckats med sitt uppdrag. Sedan finns ju också konkurrensen med utlandet, vilken för övrigt är skev eftersom vi har mycket hårdare regler i Sverige.

  Han menar att alla mjölkbönder går back idag men att bägaren nu har runnit över:

  – Det finns fördomar om att lantbrukare är gnälliga, i själva verket biter de ihop väldigt länge när det är tuffa tider. Tidigare har man löst det med att jobba dubbelt så mycket och därigenom fått det att fungera, nu går inte det längre. Det är inte längre möjligt att leva på bulkpriser, det måste till något annat.

  Redan från början bestämde Maurits och Anna sig för att ställa om till ekologiskt. De hade räknat med att det på det viset var lättare att få ekonomi i verksamheten.

  – Det kanske det är, men det bär sig inte i alla fall. Så vi hade också tidigt en annan tanke om hur vi skulle kunna tjäna mer. Från början såg vi det som en kul idé, idag är det en nödvändighet.

 

Ökad förädling

 

Foto: Jens Krog

 

De ska under det kommande året förädla råvaran och börja göra smör.

  – Bjäresmör. Vi har redan registrerat namnet och här finns det knappt någon konkurrens och en enorm efterfrågan. Vi har redan innan produktionen sålt massor. Det är också en relativt enkel process, vilket också talar för att det är en bra idé.

  – Idag har maten kommit fokus på ett annat sätt. Då finns det också intresset för förädlade produkter för vilka man kan motivera högre priser.

  Maurits tror att vi i framtiden kommer att se en utveckling mot ökad förädling på landsbygden, samt diversifiering, d v s att man fördelar sina inkomster på fler ben än ett. Att det är en nödvändighet för en levande landsbygd.

  – Sedan är det ändå tufft att börja med något nytt. Det sitter djupt rotat i många att man ska klara sig och sin gård på samma sätt som man har gjort under alla år. Här intill har en kollega startat ett gårdshotell och det har gått bra, men beslutet att göra det var tufft och tog lång tid.

  Själv står han med benen i två olika världar. Förutom Stefans Lantbruk driver han den legendariska Tambourine Studios i Malmö tillsammans med sina kolleger från bandet Eggstone. Samtidigt är de världarna inte så långt ifrån varandra som man kanske kan tro:

  – Det finns många likheter mellan lantbruk och musikbranschen. Till exempel så jobbar man häcken av sig för något man älskar, för pengar som t ex en industriarbetare aldrig skulle acceptera. Det finns en romantisk tanke hos båda att man lever ett fritt liv, men i realiteten är livet är stentufft för båda. Fast ändå är det otroligt kul, annars hade man aldrig gjort det.

Kommentarer inaktiverade.