Skånsk landsbygdskraft

Kuskahusen – En tjänst för naturen

Att ligga lite off är en del av affärsidén. I Kuskahusen Gårdshotell har Anette och Lars Löfstedt skapat ett erbjudande av kvalitativt boende för naturintresserade och dessutom knutit ihop det med fler tjänsteutövare i omgivningarna.

 

 

Anette och Lars Löfstedt Foto:Åke Högman

Om man gillar avtagsvägar så är Kuskahusen Gårdshotell något att satsa på.

  Lars Löfstedt som tillsammans med sin fru Anette har startat det sedan två år allt mer etablerade hotellet, har gett en vägbeskrivning: ”Om du kommer från Malmö så ta av från väg 19 vid Eljaröd. Ta av till höger efter 3 km och ta sedan av ytterligare 700 meter senare till vänster”.

  Överflödigt att säga kanske, men när jag slår av tändningsnyckeln så är det tyst.

  Väldigt tyst.

  Vilket är en del av affärsidén. I tider av en allt mer växande ekoturism och sökande efter genuina naturupplevelser erbjuder Kuskahusen Gårdshotell en konkurrenskraftig kombination: hög komfort i en omgivning som är etthundra procent the real thing.

  Jag går ur bilen, tycker mig skymta en örn en bit bort på himlen, inte illa, inte illa alls… och går in i receptionen. Här bland kikare och Svenska Turistföreningens tidskrift och erbjudanden om kommande naturguidningar finner jag Anette.

  ­ – Hej, du får prata med Lars, jag har lite att stå i med rummen.

  Så jag och Lars sätter i oss i rum nio för att prata. Genomgående på 40 kvadratmeter, med väl tilltaget matbord, stor dubbelsäng, fint som snus.

  – Vi flyttade hit permanent för sex år sedan, då hade vi haft det som lantställe under fyra. Jag har ett stort intresse av att jaga och har även fiskat mycket i Verkeån. Jag fick nys om att Christinehof hyrde ut det här och nappade. Sedan ville de sälja det, så vi slog till.

  Då var Lars VD på ett forskningsföretag i Lund.

  – Fast vi hade en idé om att vi inte bara ville bo utan också arbeta här och ganska snabbt fick Anette jobb som förskollärare. Fast vad vi ytterst siktade på var att göra något av gården. Som t ex ett bed- and breakfast-ställe.

 

Genomtänkt miljöprofil

Lars menar att Österlen visserligen är ett starkt varumärke vad gäller besöksnäringen men utbudet är av varierande kvalitet. Att det om sommaren är rätt hemmasnickrat, lantbrukare som hyr ut några rum möblerade med loppismöbler. Dessutom är det väldigt säsongsbetonat, efter juli och en bit in i augusti är det som att ”dra ut kontakten”.

  – Så vi gjorde en ordentlig genomlysning av utbudet och som nyinflyttad engagerade jag mig också mycket i i olika arbetsgrupper i kommunen och fick på så sätt också en inblick i förutsättningarna för att starta något som skulle kunna erbjuda något permanent över året. Det blev en bärande del av vår affärsplan.

  – Vad vi insåg var två viktiga saker. Det ena var att om vi startade samarbeten med andra i omgivningen, så skulle vårt erbjudande bli mycket starkare. Transporter genom samarbete med taxi, krogupplevelser genom de lokala krogarna med mera.

  Det andra var det där med naturen.

  – Ja, att presentera en naturprofil. Ett sätt att då skapa kanaler var att gå genom branschorganisationer som t ex Svenska Turistföreningen vilket omedelbart ger en bredare publik. Vi ansökte också om att bli certifierade av Naturens Bästa.

  En organisation som beskriver sig själva som ett ”banbrytande kvalitetsmärke för ansvarsfull upplevelseturism i naturen i Sverige”, d v s ekoturism.

  – Från början passade vi inte riktigt in i deras bild, men efter ett tag fick vi genomgå en tuff granskningsprocess och i maj fick vi vår kvalitetsmärkning, som enda boendeanläggning i Skåne.

  På Naturens Bästas sajt beskrivs Kuskahusen som följer: ”nytt och fräscht boende, som kompletteras med ett välkomnande värdskap och en fin känsla för kvalitet. Det här är på väg att bli den naturliga startpunkten för de som vill upptäcka och inte minst njuta av Österlens omväxlande natur, goda mat och vackra landskap. En utveckling där värdparet Anette och Lars Löfstedt är den drivande kraften.”

Lars skrattar till:

Det tvingar oss att vara på tå. Vi har verkligen en genomtänkt miljöprofil. En maximalt energisnål anläggning, treglasfönster såklart och givetvis sopsortering och miljötänk för uppvärmningen.

  När det gäller upplevelserna anlitar Lars och Anette guider med breda och djupa kunskaper, men också dokumenterat duktiga på att skapa säkerhet för deltagarna.

  – Vi kan också erbjuda matsäckar för utflykterna med ingredienser som är lokalt producerade.

 

Foto: Eddie Granlund/ Johnér

 

Ta del av en äkta upplevelse

Första spadtaget togs 2009 och bygget stod klart två dagar innan midsommar 2010. Många är de som har skakat på huvudet: ”En så stor satsning out in the middle of nowhere, nej nej”. Lars och Anette gjorde en grundlig kalkyl och då gick det inte ihop. Då gjorde de en till där de skrev in massor med ”göra själv” och med en gång såg det bättre ut.

  – Vi har varit inblandade i att projektera och ta hem allt från smörknivar till värmesystem. Vi har till och med ritat det här själv, utan att någonsin varit i närheten av att göra något liknande.

  Att de också fick investeringsstöd genom landsbygdsprogrammet förbättrade kalkylen ytterligare. Fast rent principiellt är Lars emot:

  – Jag tycker inte att man ska räkna in stöd, som en förutsättning. En affärsidé måste kunna stå på egna ben. Samtidigt så är det nödvändigt för att kunna skapa ett kvalitetsutbud på landsbygden, vi har inte på något sätt samma förutsättningar som man har i stan.

  Att Kuskahusen har tajmat en trend är Lars övertygad om. Att det idag finns en stor grupp 40-talister som är friska och krya som när barnen har flugit ut också har pengar för att uppleva saker.

  – Fast de vill inte ha upplevelserna serverade, då är de inte lika intresserade. De vill ta del av en äkta upplevelse som de själva kan påverka och naturen är äkta, den är inte tillrättalagd. Samtidigt så vill de svinga sig i ”ofarliga lianer” och det är därför vi och våra guider jobbar mycket med säkerhet.

  Lars tycker sig från sin horisont se ett ökat utbud av tjänster och produkter. Fler gårdsproducenter, en vingård och ett yngre par en bit bort som har startat en kravmärkt ekologisk gård. Dessutom tycker han att lokalbefolkningen i stort är mer intresserade av ett växande utbud från olika typer av landsbygdsbrukare.

  – Det känns också som vi har bidragit och att besöksnäringen i stort går mot en gryende förbättring.

  Däremot är han kritisk till hur t ex regioner och kommuner bedriver sin turistverksamhet.

   – Det är ju som planekonomi när t ex Tourism in Skåne ska stå för strategin för turistindustrin i Skåne de kommande åren. Utvecklingen sker genom oss entreprenörer. Det är ju vi som skapar någonting medan de breder ut en våt filt över alltihopa. Jag tycker att turistnäringen borde privatiseras helt.

  – Vad det då gäller landsbygdsprogrammet så måste man fortsätta att arbeta med tydliga krav, på affärsplaner på bärande affärsidéer, det är sådant som ger resultat.

  Vi avslutar vårt samtal med att gå på en liten extra husesyn. Flera rum är dock uthyrda så de kan vi inte titta på, något som givetvis ser bra ut från Lars horisont.

  Han ler:

    – Årets siffror för vår verksamhet ser redan mycket bra ut.

Kommentarer inaktiverade.