Skånsk landsbygdskraft

Attraktionskraften ökar – Case 8 ute nu!

Antalet skånska lantbrukare med gårdsförädling har ökat med 350 procent på tio år. Ökningen är ännu större – över 400 procent ­- när det gäller lantbrukare med turism som sidoverksamhet. 

Ökningen går att koppla till en ökad attraktionskraft för det skånska landskapet, landsbygden och maten. Vi ser en märkbar attitydförändring till matens ursprung hos konsumenterna idag, säger Louise Andersson, utvecklingsstrateg på landsbygdsavdelningen på Länsstyrelsen Skåne.

Matvandringar och försäljning av närproducerad mat är några exempel på verksamheter som har ökat kraftigt bland skånska landsbygdsföretag, kosläpp är ett annat.

2012 var det 41 000 besökare på kosläpp i Skåne, tre gånger fler än på Eurovisionfinalen 2013. Attraktionskraften för den skånska landsbygden ökar!

Detta och mycket mer kan du läsa om i Case 8: ”Attraktionskraften för det skånska landskapet, landsbygden och maten har ökat”.

 

Kommentarer inaktiverade.